Καθημερινά 13:15 - 21:00 & Σάββατο 9:00 - 14:00

Λεωφόρος Κηφισίας 185, Μαρούσι, Τ.Κ. 15124

ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2019

Μια ερώτηση που κάνουν σχεδόν όλοι οι γονείς: Πότε θα πρέπει να αρχίσει η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση; Αυτή η ερώτηση θέτει αυτόματα ένα ακόμα ερώτημα: Γιατί θα πρέπει η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση να διαφοροποιείται από την υπόλοιπη εκπαίδευση και αγωγή του παιδιού;

 

Το πώς θα αντιμετωπίσει, το παιδί και ο έφηβος, τα διάφορα θέματα γύρω από το σεξ και το πώς θα ρυθμίσει την σεξουαλική του συμπεριφορά, καθώς πλησιάζει στην σεξουαλική ωριμότητα, θα εξαρτηθεί και από τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση που του έχει γίνει κατά τη διάρκεια της παιδικής του ηλικίας.

 

Η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση δεν αναφέρεται μόνο στα θέματα σεξουαλικών σχέσεων, αλλά και σε θέματα ευρύτερα, όπως είναι η σεξουαλική ηθική, οι υποχρεώσεις που έχουν οι άνθρωποι μεταξύ τους, καθώς και τα ιδανικά και οι αξίες, όπως ο αμοιβαίος σεβασμός, η υπευθυνότητα και η αγάπη. Πρόκειται δηλαδή, για ένα πάρα πολύ σημαντικό ζήτημα.

 

Όταν λέμε ότι τα παιδιά έχουν προβλήματα γύρω από το σεξ στην σχολική ηλικία, αυτό που συνήθως συμβαίνει είναι ότι το παιδί παρουσιάζει προβλήματα μάλλον σεξουαλικής περιέργειας και σεξουαλικής άγνοιας. Τα παιδιά από τα πρώτα κιόλας χρόνια της ζωής, νιώθουν ευχαρίστηση να δείχνουν το σώμα τους και να βλέπουν το σώμα των άλλων. Οι ερωτήσεις γύρω από τα θέματα του σεξ, που εξακοντίζουν τα παιδιά στους ανυποψίαστους γονείς, είναι κατά κανόνα διερευνητικής φύσεως. Τα παιχνίδια υπόδυσης ρόλων του φύλου, το ψηλάφισμα των γεννητικών οργάνων, το ενδιαφέρον για το πώς, από πού και πότε έρχεται ένα παιδί στον κόσμο, είναι θέματα κοινά και απασχολούν από νωρίς όλα τα παιδιά. Αποτελούν μέρος της φυσιολογικής ανάπτυξης και στοιχείο μιας ευπρόσδεκτης περιέργειας, για να γνωρίσει το παιδί τον κόσμο στον οποίο ζει και δρα.

 

Η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση πρέπει να γίνεται με τους απλούστερους όρους και με τα πιο λιτά – σταράτα – λόγια. Υποστηρίζεται ότι η καταλληλότερη στιγμή για να εξηγήσουμε στο παιδί το θέμα της σεξουαλικής επαφής ή της αναπαραγωγής, είναι όταν το ίδιο θα μας ρωτήσει.

 

Αλλά, τι γίνεται αν το παιδί δεν μας ρωτήσει ποτέ; Η σιγή αυτή του παιδιού ίσως μας δείχνει ότι η περιέργεια του παιδιού έχει μπλοκαριστεί-καταπνιγεί μέσα του. Και φυσικά, θα ήταν παράλογο να το περιμένουμε για πάντα.

 

Ένας γάμος, μια εγκυμοσύνη, μια γέννηση ενός παιδιού στο ευρύτερο οικογενειακό – φιλικό περιβάλλον, είναι όλα αρκετά φυσικά γεγονότα, που θα μπορούσαν να αποτελέσουν την αρχή για ευκαιριακές συζητήσεις με το παιδί. Ακόμη και η τηλεόραση θα μπορούσε να αποτελέσει ένα πολύ ωραίο έναυσμα που θα φέρει την οικογένεια κοντά στο να συζητήσουν.

 

Μπορούν να χρησιμοποιηθούν εικόνες, σκίτσα του σώματος, ακόμα και φωτογραφίες μεταξύ των μελών της οικογένειας. Ειδικότερα, αποτελεί μία πολύ καλή ευκαιρία για τον γονέα του ιδίου φύλου με το παιδί να συζητήσει γύρω από όλα αυτά τα θέματα που απασχολούν το παιδί, εγκαθιδρύοντας μία σχέση εμπιστοσύνης. Αν το παιδί δυσκολεύεται να ανοιχτεί στη συζήτηση, το ποιο πιθανό είναι να υπάρχει κάτι στη στάση των ίδιων των γονέων του, που το εμποδίζει να συζητήσει το θέμα ελεύθερα. Το αποτέλεσμα θα είναι να αναζητήσει το παιδί κάποια άλλη πηγή άντλησης πληροφοριών προκειμένου να καλύψει τις ανάγκες του στις σεξουαλικές αναζητήσεις. Αν το παιδί διαπιστώσει ότι οι γονείς του μπορούν να μιλάνε ελεύθερα, γίνεται λιγότερο διστακτικό, και μπορεί να εκφράσει τις σκέψεις και τα συναισθήματά του αβίαστα.

 

Ας έχουμε υπόψη μας πως τα παιδιά έχουν την ανάγκη να ανακαλύψουν το σώμα τους, και μέσα από αυτό, τον εαυτό τους. Το γεγονός αυτό προκαλεί στους γονείς, εντελώς αδικαιολόγητα, μεγάλη ανησυχία. Οι γονείς που ανησυχούν υπερβολικά, εκτός του ότι δημιουργούν πρόβλημα στο εαυτό τους, ίσως δημιουργήσουν πρόβλημα και στο ίδιο το παιδί, ενώ δεν υπάρχει κανένας, μα κανένας, λόγος να συμβεί κάτι τέτοιο. Θυμηθείτε μόνο να εξηγείτε στο παιδί πως η αυτοερωτική συμπεριφορά είναι κάτι που έχει την απόλυτη ελευθερία να το κάνει, αρκεί να γίνεται πάντα στον προσωπικό χώρο του κάθε παιδιού.

 

Ο Haim Ginott, αναφέρει: Η σωστή λύση είναι να περιβάλλουμε το νήπιο με τη στοργή μας, και αν πρόκειται για μεγαλύτερο παιδί, με την αγάπη και το ενδιαφέρον μας για τον έξω κόσμο έτσι ώστε ο αυτοερωτισμός να μην αποτελεί τον μόνο τρόπο ικανοποίησής του.

 

Όσο πλήρης και αν είναι η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση στο σπίτι ή το σχολείο, είτε αυτή γίνεται επίσημα είτε ευκαιριακά, το πιο σημαντικό στοιχείο, υπό την ευρεία έννοια, είναι το παράδειγμα που παίρνουν τα παιδιά από τη ζωή των γονέων τους. Τα παιδιά μπορούν να μάθουν, μέσα από την ζωή τους στην οικογένεια, ότι η αγάπη και ο έρωτας βασίζονται στο σεβασμό για τους άλλους. Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε, πως κάθε φορά που ο γονέας νιώθει ταραχή ή ντροπή μπροστά στις ερωτήσεις του παιδιού, του μεταφέρει περισσότερα με τον τρόπο που απαντά (τη διστακτικότητα στην ομιλία, τους ευφημισμούς και τις περιφράσεις), παρά με το περιεχόμενο της απάντησης. Και έτσι αυτό που μεταδίδεται στο παιδί είναι ότι υπάρχει κάτι παράξενο και κακό γύρω από το σεξ, το παιδί αισθάνεται ότι υπάρχει κάποια απόκρυφη έννοια στην ερώτηση του ή στην απάντηση που παίρνει, με αποτέλεσμα να αρχίσει να νιώθει ντροπή γύρω από το συγκεκριμένο θέμα, αντιλαμβάνονται ότι πρόκειται για κάτι κακό, και έτσι να κλειδώνει το παιδί.

 

Ο γονέας σε τέτοιες περιπτώσεις θα πρέπει να αποφεύγει να είναι περιπαικτικός, τιμωρητικός, βιαστικός ή να δείχνει αμήχανος. Τα παιδιά αντιλαμβάνονται, με καταπληκτική ακρίβεια, τις λεπτές και υπονοούμενες αποχρώσεις και σημασίες που συνυπάρχουν στις προσποιητές, αφελείς και αδέξιες, λόγω έντονης αμηχανίας, απαντήσεις των ενηλίκων. Το παιδί παρατηρεί ότι δεν υπάρχει καμία παράξενη αντίδραση όταν αναφέρεται σε ‘φυσιολογικές’ λέξεις. Αντίθετα παρατηρεί ότι το ίδιο ακροατήριο εκπλήσσεται όταν κάνεις ερωτήσεις γύρω από το σεξ. Επίσης, παρατηρεί ότι, κάνοντας τέτοιου είδους ερωτήσεις, προκαλεί θυμό ή ιλαρότητα στους γύρω του. Οι δυσκολίες ξεκινούν από τη στιγμή που το σεξ συζητιέται ως κάτι ξεχωριστό, κάτι για το οποίο μιλάμε σχεδόν πάντοτε χαμηλόφωνα.

 

Ο γονέας παρέχει σεξουαλική αγωγή ακόμη και με την απλή παρουσία του. Σημασία δεν έχει το τι λένε οι γονείς, αλλά το τι κάνουν. Δεν υπάρχει κανένας λόγος να μην απαντάμε στις ερωτήσεις των παιδιών με απόλυτη ειλικρίνεια, έτσι ώστε να δημιουργηθεί μία σχέση εμπιστοσύνης σε θέματα σεξουαλικής αγωγής. Το παιδί οφείλει να μάθει όλη την αλήθεια. Ο γονέας δεν θα πρέπει να φοβάται να την αποκαλύψει, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στο συναίσθημα που αναδύεται μέσα από τις σεξουαλικές σχέσεις και εστιάζοντας στην σχέση των ίδιων των γονέων, που δεν μπορεί παρά να αποτελεί για το παιδί το ωραιότερο παράδειγμα στις ‘επίμονες’ ερωτήσεις του, κατανοώντας πως το ίδιο αποτελεί την συνέχεια της αγάπης των δύο του γονέων, καλλιεργώντας παρόμοιο πρότυπο και για το ίδιο. Οι απαντήσεις που θα δώσουμε δεν πρέπει να είναι ολόκληρη διάλεξη στην ανθρωπολογία, στη σεξολογία ή στη μαιευτική. Πρέπει να είναι σύντομες, π.χ. με μία οι δύο προτάσεις.

 

Το όφελος από τη σεξουαλική αγωγή του παιδιού είναι τεράστιο, διότι, εκτός από τον προσανατολισμό που του παρέχετε, το βοηθάτε στην συναισθηματική του ανάπτυξη, αποκτά σεβασμό στον εαυτό του, εμπιστοσύνη σε εσάς, σωστή και υγιή στάση απέναντι στη σεξουαλικότητα και στο άλλο φύλο. Δεν πρέπει να διαφεύγει από την προσοχή σας το γεγονός ότι πολύ σύντομα το παιδί θα λάβει τις πληροφορίες του, συχνά αμφίβολης ποιότητας, είτε από φίλους και συμμαθητές, είτε από άλλα άτομα εκτός οικογενειακού περιβάλλοντος, είτε από διάφορες ιστοσελίδες. Έτσι υπάρχει κίνδυνος να χάσει την εμπιστοσύνη του σε εσάς και να σχηματίσει την εντύπωση ότι οτιδήποτε γύρω από το σεξ είναι ανήθικο.

 

Επιπλέον, είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζουμε ότι καλό είναι (σχεδόν επιβάλλεται) την σεξουαλική διαπαιδαγώγηση να την αναλάβει ο γονέας του ιδίου φύλου με το παιδί. Αυτό γίνεται διότι μόνο ο γονέας του ιδίου φύλου είναι ο κατάλληλος στο να προσεγγίσει τέτοιου είδους ζητήματα καθώς γνωρίζει την ανατομία και λειτουργία του σώματός του. Φανταστείτε έναν πατέρα, όσο καλή σχέση και επαφή έχει με την κόρη του, να προσπαθεί να της μιλήσει για την έμμηνο ρύση, απλώς δεν γίνεται και θα αποτελέσει σημαντικό λάθος καθώς θα δημιουργήσει στην κόρη άβολα συναισθήματα. Ακόμα και όταν το παιδί ξεκινά να ρωτάει για αυτά τα ζητήματα τον γονέα του αντίθετου φύλου, είναι καλό να ενισχύσει το παιδί να μιλήσει στον γονέα του ιδίου φύλου καθώς γνωρίζει καλύτερα. Όλο αυτό συνεπάγεται με το ότι ο γονέας του ιδίου φύλου με το παιδί θα πρέπει να έλκει εγκαθιδρύσει μία στενή σχέση εμπιστοσύνης με το παιδί τα προηγούμενα χρόνια.

 

Εξαίρεση αποτελούν οι περιπτώσεις όπου δεν υπάρχει καθόλου στο στενό ή ευρύτερο οικογενειακό περιβάλλον αντίστοιχο πρότυπο με το παιδί που θα μπορούσε να συζητήσει τέτοιου είδους θέματα. Σε αυτή και μόνο την περίπτωση αναλαμβάνει ο γονέας του αντίθετου φύλου.

 

Προετοιμαστείτε λοιπόν για να καλύψετε την φυσιολογική περιέργεια των μικρών μας φίλων.

Στόχος του Κέντρου μας

αποτελεί η άμεση και αξιόπιστη θεραπευτική παρέμβαση με στόχο την βελτίωση της δυσκολίας. Στηριζόμαστε στο ΤΡΙΠΤΥΧΟ, Θεραπευτικό Πρόγραμμα, Οικογενειακό Περιβάλλον και Σχολικό Πλαίσιο 

 

Psychostirixi.gr

Επικοινωνήστε μαζί μας Καλέστε: 2114119254

Συνεργαζόμαστε με όλα τα ασφαλιστικά ταμεία